Коляда
З книги: Олекса Воропай. Звичаї нашого народу. Зима.
I
Колядувати починають не в усіх місцевостях України одночасно: на Покутті1 діти ідуть колядувати вже на Святий Вечір; на колишній Гетьманщині, в Слобідській Україні та в Гуцульщині — на перший день Різдва Христового, після того, як у церкві скінчиться Богослужіння. На Західньому Поділлі йдуть колядувати на другий день свят ранком.
Колядують діти, дорослі парубки та дівчата. а в Галичині інколи колядують і ґазди. Але по всій Україні першими йдуть колядувати діти. З дитячої коляди ми й почнемо цей нарис.
- Благословіть колядувати...
- З звіздою...
- Дівоча коляда
- Прийшли’м до тебе раз у рік в гостину...
- Легінська колядка
- Аби бджоли були веселі...
- Гой, сів сам Христос та й вечеряти...
II
Саме слово «коляда» походить від назви Нового Року у римлян — Calendae Januariae, що припадав на тиждень після веселих сатурналій, у другій половині грудня місяця. Ця чужа назва «коляда», що сплелася із старослов’янським празником зимового повороту сонця і пізніше перейшла на наше зимове новоріччя, вказує на сильні греко-римські впливи в чорноморсько-дунайській добі (ІV-ІХ віки), коли українська колонізація досягла берегів Чорного моря і Дунаю, де вона зустрілася безпосередньо з греко-римським світом.2
Цілком можливо, що наші предки разом із назвою «коляда» та деякими звичаями
запозичили від греків та римлян ще щось із мотивів величальних новорічних пісень
ще перед прийняттям християнства на Україні-Русі. Та все ж, немає сумніву, —
як думає дослідник колядок акад. Коробка3, — що греко-римські
впливи зустрілися на східньослов’янському ґрунті вже з виробленою новорічною
обрядовістю і величальними піснями місцевого походження.
«Дуже можливо, що ті старі новорічні пісні в нас називалися власне щедрівками.
Ця рідна, місцева їх назва, незнана поза українською етнографічною територією,
стоїть, очевидячки, в якомусь зв’язку із щедрим, тобто багатим вечором, що замикає
різдвяний цикл празників, та із тою щедрістю, багатством і достатком, який напророчують
колядки й щедрівки в бажаннях для господарів».4
Традиційний характер організації колядницьких та щедрівницьких ватаг на чолі з «березою» у багатьох випадках нагадує стародавніх веселих скоморохів, що теж «хату звеселяли» не тільки величальними піснями, а й танцями та грою на музичних інструментах (згадаймо колядницьку ватагу на Гуцульщині).
Цілком можливо, що від співців-скоморохів колядницькі та щедрівницькі ватаги успадкували і традиційні форми випрошування дозволу, як ось:
…Ци повелите колядовати,
Колядовати, дім звеселяти,
Дім звеселяти, діти збудити?
(В. Гнатюк, «Колядки...». І. ч. 9)
Сказане вище стосується і до випрошування плати за колядування:
А йди ж за грішми та до комори,
Ключики бери, скриньки розмикай,
Скриньки розмикай, нам грошей давай
Ой, давай, давай, не затинайси,
Ни маєш дати, ни підем з хати.
(В. Гнатюк, «Колядки...». І. с. І.)
Також імовірно, що звичай переодягатися та накладати на себе машкару — характеризуватися циганом, жидом, чортом, журавлем, ведмедем. козою — колядницькі та щедрівницькі ватаги теж запозичили від скоморохів.
За традицією староукраїнських величальних пісень, багато колядок спрямовується до особи господаря, господині або їхніх дітей — парубка чи дівки. Відповідно до цього підбирається і зміст колядки. Імена величальних осіб підставляється в тексті самої пісні, і тоді колядка виглядає так, ніби спеціяльно складена для даної особи.
Щодо змісту, то колядки і щедрівки відзначаються великою різноманітністю мотивів. Хоч і дуже умовно, можна їх все ж поділити на шість окремих груп, а саме: колядки і щедрівки з хліборобськими, мисливськими, військовими. казково-фантастичними, любовними (краще сказати — весільними) та біблійно-релігійними мотивами. Тут ми коротко розглянемо кожну з цих груп окремо.
- Хліборобські мотиви
- Мисливські мотиви
- Військові мотиви
- Казково-фантастичні мотиви
- Весільні мотиви
- Біблійно-релігійні мотиви
- - - - - - -
1 Покуття лежить на південь від галицького Поділля, між Карпатами і Дністром.
2 Філярет Колесса. «Українська усна словесність». Львів, 1938. Стор. 38.
3 Коробка, «Къ изучению малорусскихъ колядок». Извђстія II Отд. Акад. Наукъ, 1902. Томъ III, кн. 3.
4 Філярет Колесса. Там же. Стор. 39.
Повернутися до змісту: Олекса Воропай. Звичаї нашого народу. Етнографічні нариси. Зима.
[ нагору ]